Börjes barnbarn

föralltid

Sälen

När jag hade slutat min praktik och älsklingen slutat jobba, så packade vi in oss i bilen och åkte genom snöstorm upp till Sälen. Vi kom fram kring 1 eller så på natten. Snabbt in med grejerna i stugan och raka vägen i säng. Hyfsat utvilade var vi på lördags morgonen när vi begav oss iväg och lånade hjälm åt mig och fixade liftkorten. Sen ut i backarna! =D Vi tog oss bort till Hundfjället där jag hade för mig att backarna var bättre för en rookie som mig. Det gick bra tills det började göra ont av pjäxorna.

Söndagen blev det till att hyra pjäxor. På toppen blåste det rejält så man blev piskad i ansiktet när man kom upp med liften. Det blev därför en kort dag i backen och vi åkte till sporttältet en sväng. Hittade dock inget värt att köpa. På måndagen blåste det igen, men vi var ute i backarna ändå så gott det gick.

Tisdagen innebar bättre väder och sista dagen på skidor. Så vi tog oss till östra Tandådalen där det fanns lite blåa backar som jag ville prova. Grönt och blått är min färg. Dock, när vi skulle åka till östra sidan så var tanken att vi skulle ta en grön "slinga". Den slingan bytte höjd bara sådär huxflux och jag var tvungen att ta mig ner för en röd backe. Vilket jag gjorde helt outstanding.

Kosten höll vi på stenhårt uppe i Sälen. Iallafall i stugan. Men i backarna så sladdade vi in på toppstugan och café pulsen och unnade oss (gjorde medvetna avsteg/val) lite granna. Det blev bland annat morotskaka, kladdkaka och världens godaste chokladboll ever. På kvällarna fyllde vi på vätskeförrådet med vin.

Onsdag och absolut sista dagen. Vi hade bokat en skotersafari och var taggade till tusen. Jag var även skitnervös självklart. Men men. Vi blev ett gäng glada som åkte på skotrar genom skog och mark efter en super nice gudie eller turledare or whatever. Det gick, upp, ner, höger och vänster. Som passagerar så hoppade och studsade man en aning också. Vi tog oss upp på Hundfjällets topp där liten som stor fick prova att köra. Fy fan vad bra jag var på det där =D Haha. Livrädd men det var livsroligt (är det ett ord ens?) På tillbaka vägen stannade vi till vid Lindalens fäbod och drack varm choklad och åt godaste kanelbullen.

På kvällen hade vi bokat bord på "Fjällis". Det vankades grillbuffé och det blev en del medvetna avsteg från kosten, men oj så värt det var. En majskolv har nog aldrig smakat så gott. Och jag har aldrig njutit lika mycket av sorbet som jag gjorde då. Vi tog oss hemåt, ytterst belåtna med sista dagen i Sälen. På morgonen efter städade vi stugan så som man borde städa sin egna lägenhet, och begav oss hemåt. Fantastisk vecka <3

Kommentarer

  • Annika säger:

    Men åh vad härligt det låter! Jag skulle jättegärna vilja åka på en fjällsemester, har inte gjort det sen jag var liten och då var det Norge. Men jag minns vissa delar och vill gärna uppleva det igen - trots att jag inte kan åka skidor! :-) Men det finns ju skidskola och pulka är jag bra på!

    Kram!

    2009-04-08 | 18:36:19
    Bloggadress: http://ankanb.blogg.se/

Kommentera inlägget här: