Börjes barnbarn

föralltid

Julhelgen

Julafton - Traditionsenligt börjar vi hemma i huset hela familjen med julfrukost. Ljuvliga skinkmacka och mammas egengjorda senap. Den är inte att leka med. Man blir så pass bortskämd så man vill inte ha någon annan, för den är så grymt god. Godare finns inte. Smälter frukosten lite grann innan vi fyller upp vardagsrummet och delar ut de lottade klapparna. Jag fick badpuff, badsalt och presentkort på Kicks av bror min. Tack!

Lite slapp hemma innan vi beger oss till farmor för lite julmat och Kalle Anka. Lika god mat och samma lika på tv =P Men det ska det vara också. Tradition. I like a lot. Lite klappar på det sen också och bara massa mys och prat. Sen droppade vi av från farmor. Familjen åkte hem och jag blev upplockad av Simon och följde med till hans mor med familj. Lite klapp utdelning och kvällsmat a´la julgröt och lite mer skinkmacka. Mums!

Sen begav vi oss hemåt till lägenheten.

Juldagen - Mamma startade upp ny tradition förra året med att bjuda på juldagsmat hemma i huset och den som vill och kan får komma. Så jag traskade hem till huset och på juldagen bjuder mamma på kalkon och lite smått och gott. Supergott!

Jag blev sen sittande med lillebror och hans nya monopol. Kändes skönt att spela det med någon som är lite mer på samma nivå i det spelet. Nybörjare alltså! Monopol är inte spel som vi har ägt hemma och som jag sällan spelat och om jag någon spelat det, så har det knappast gått bra för mig. Blev lite Wii också eftersom han hade fått OS Wintersport game, eller vad det nu hette. (Jag upptäckte också att jag är lite sugen på att skaffa mig ett eget Wii!)

Framåt kvällen tog jag mig hem till lägenheten och fräshade upp mig lite. Simon kom hem och vi gick över till Nettan och Andreas. Det blev en väldigt chill kväll för alla, men det var väldans mysigt måste jag säga <3

Annandagen - Mammas nya tradition fortsätter. På den här dagen bjussar hon på revensspjäll och annat smått och gott här med. Bland annat hade hon gjort eget äppelmos, mina kära mor. Revensspjällen var riktigt goda. Hon hade haft med lite citron, kanelstänger och stjärnanis i ugnen. Smakade himmelskt!

Efter maten blev det fudge och ischoklad, som mamma givetvis också hade gjort själv. Vilken klippa hon är den där mor <3 Samtliga dagar har man varit fullproppad med mat och godis, och idag var inget undantag!

Sen satt jag med monopol även den här dagen och spelade monopol. Fick dyng stryk första omgången. Och då menar jag dyng stryk. Pratade även en hel del med mamma. Vi gick en lite promenad också och fick oss lite frisk luft och det var precis vad man behövde efter all mat!

På kvällen blev det tv-spel igen. Vi startade upp Baldur´s Gate 2 och höll på till alldeles för sent. Men kul är det!

Söndagen - Lite seg imorse eftersom vi satte upp lite sent igår. Men kom slutligen upp och gjorde mig iordning. Skulle träffa brudarna idag och byta klappar. Vi var hemma hos Emelie och hon bjöd oss på mat. Kyckling och klyftpotatis. Fick lite paj till efterrätt, så det är fullt i kistan även idag. Tänk om man själv vore en stjärna i köket =P Haha. Jag vet att jag är en mästerkock (ärvt av mamma förstås!), mina kunskaper har dock inte blommat ut ännnu!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: