Börjes barnbarn

föralltid

Thailand, 25 feb - snorkla

Sjukt tidigt sjulle vi upp. Hade satt larmet på 6.00. Kl 7.30 skulle vi vara vid piren. Åt lite mackor, packade och smörjde in oss. Nere vid piren väntade en buss på oss med tre brittiska kvinnor och en man som vi inte riktigt visste vart han var ifrån. På vägen plockade vi upp ett tyskt par också. Vår guide hetter Arm (engelskt uttalat). Söderut åkte vi i kanske 1,5-2 h.

Området vi kom till hette Wanakorn Beach. Det var typ en nationalpark. Inte käft där förutom vi just då. Vid stranden stod en båt och väntade på oss. Vågarna gjorde det lite svårt att komma ut ifrån stranden, men tillslut så. Halvvägs ut fick vi problem med motorn och blev stående en stund. Ön tror jag hette Koh Jaan, egentligen är det två öar. Såg ut som en sköldpadda på håll. I land på ön fick vi snorkelutrustningen och jag och Simon kastade oss ut direkt i havet.

Vi blev tipsade om att följa några bojar. På vägen dit såg vi en del fina fiskar som svischade förbi. Jättekul och fränt. De taggiga bollarna var inte lika roliga. Ute vid bojarna blev det djupare, och man såg inte alls lika bra tyckte vi. Dessutom tyckte jag det var lite läskigt. Man vet ju aldrig vad det kan dyka upp för stort läskigt monster från djupet. Vi tog oss in till stranden och drack vatten och mumsade frukt som serverades.

Sen gav vi oss ut igen och höll oss lite ett annat område. Där var det FULLT med fiskar i stora stim som bara simmade rakt under oss utan att bry sig det minsta om oss. Med oss hade vi varsin undervattenskamera. Ska framkalla dem. Hoppas det blev någon bra bild. Det vore ju roligt. Finast var en fisk med leopardmönster som gömde sig. Sen lyckades jag se två stora fiskar. Först en rund och platt fisk som var ljuslila. Superfin! Hann se den en kort snabbis, sen dök den andra upp. En längre svart avlång och rund runtom. Lite läskig, så jag vågade inte snorkla vidare åt det hållet.

Andra gången vi gick upp var det bara 20 min kvar tills vi skulle åka tillbaka till fastlandet. Bra tajming av oss. Tiden gick väldigt fort, men var alldeles lagom. Vi gick på stranden och luft/sol torkade och tog lite kort på ön. Turen tillbaka gick fint utan problem. Tillbaka fick vi fräscha till oss och sen serverades 4 olika rätter med ris - "4 små rätter". Mycket gott med mat efter snorklingen. Sen fick vi tid till att vara på stranden - Wanakorn Beach. Britterna villle vara hemma till 16, så det blev 45 min. Inte oss emot. Vi köpte glass och satte oss i skuggan. Inga sugna på bad och sol efter nästan 3 h snorklande.

Blev en seg busstur hem. Halvsov lite grann. En fantastisk dag. 2300 baht. Lätt värt. Allt ingick. Utom drycken till maten, uppenbarligen. Superkul var det att snorkla. Då har man provat det. Himla tur att jag övade i poolen innan =P Vi blev avsläppta vid piren där vi hade moppen. Åkte till resturangen på hörnet - Chan Sawang. Köpte frukt och letade film på nattmarknaden. Blev "The socialnetwork". Hemma blev det en välbehövlig dusch. Få bort saltvattnet och sen smörja. Blev lite bränna på benen. Hade flytväst, så det blev inget på ryggen. Texten och dialogerna i filmen gick alldeles för snabbt, så vi påbörjade "Two and a half men" säsong 6 som fungerade.