Börjes barnbarn

föralltid

Smultron!

Kategori: Dagbok

Hittade smultron nu på vägen hem från festen. Glad tjej :-) Smultron som för-frukost. Den stora frågan är nu - McDonald's till frukost?

Bodycombat

Bangade träningen igår. Men jag körde combat idag igen. Det tycker jag kompenserar. Med råge. Jag snubblade fram till sätet i bussen.

Imorgon då? Indoor walking eller bodypump....

Jobbet rullar på. Det börjar hända grejer, och då blir det givetvis roligare. Jag börjar hitta min roll vilket också gör sitt.

Har beställt simmärken till Sommarens simskola. Ena paketet kom redan i måndags. Dock ett fel, så det blev till att ringa. Och ringa. Och ringa! Höll på att bli galen, men tillslut fick jag svar på mail.

Andra paketet har jag inte fått än. Så jag ringde igår för att kolla läget och göra en komplettering. Mina irritationsnivå blev högre och högre. Inte den vassaste personen jag har pratat med om man säger så. Min beställning låg packad och klar, och hon HADE tänkt ringa mig. När fan då?? undrar jag... Well well. Paketet ska vara skickat nu. En dag till. Sen helg. Inleder med fest hos läckerbiten Nettz.

Järvheden

Kategori: Dagbok

Grym. Jag gillar honom. Skratt-tårar i ögonvrån under hela giget.

Gymkort

Sådär då. Gymkort fixat. Här med förklarar jag sommarens träningperiod uppstartad. Inga ursäkter.

Och varför inte starta upp stenhårt med lite Body Combat? Bokat och klart. Fyyy faaaan vad jobbigt det kommer bli!

Så jävla gott

Midsommarmat.

Vissa tröttnar bara av att säga det. Jag skulle kunna äta det betydligt oftare!

Blir en film till maten.

Midsommar 2013

Kategori: Dagbok

Började göra mig i ordning och fundera ut kläder, hår och smink till kvällen. Tog bussen till Ica Maxi för att köpa jordgubbar. Precis när jag kom ut ringde pappa och frågade om jag skulle komma bort på midsommarmat. Självklart. Lite snabb omplanering. Pappa hämtade mig och syrran, hem till mig och hämta alla grejer som jag och Simon skulle ha till kvällen. Mamma, pappa, Wille, Julle, Jimmy, Anna, Micke, Johanna, Theo var på plats. Matte, Lina och Viggo kunde inte komma.

Mumsig midsommar mat. Melon och jordgubbar till efterrätt. Så gott, så gott.Tog en promenad med syrran och brorsans hund Milla för att leta blommor till min krans. Hade tänkt ha midsommarblomster som jag hade sett hemma. Har länge velat haft det, men de senast åren har de varit överblommade. Hittade dock inga hos mamma och pappa. Inte ens tillräckligt med lupiner. Så det fick bli en med bara gula blommor. Simon kom sen när han hade jobbat klart. Tog det lugnt en stund innan vi packade in allt i bilen och drog iväg till Keckle.

Grillning med fina Nettz och grabbarna.

Mysig kväll. Tröttheten infann sig så småningom hos majoriteten av oss och det var dags att sova. Gänget drog hemåt, och jag och Simon kröp in i tältet som vi hade satt upp i Keckles trädgård =P Ett bra tält. Det sattes upp på 10 min i onyktert tillstånd. Vilket är bra marknadsföring för tältet, kom vi fram till.

Sov riktigt bra, även om en hel del luft hade pyst ur luftmadrassen. Vaknade till några gånger på morgonen, men somnade om till ljudet av regnet mot tältet. Underbart ljud. När Simon hade vaknat började vi plocka ihop och hjälpte Keckle att plocka undan lite grann. Åkte hem till mamma och pappa med förhoppningen om att det skulle finnas rester från midsommarmaten. Det blev tacogratäng istället i sällskap av Matte, Lina och Viggo som också var där.

Sen blev det hem till huset och krama på Smulan. Jag grejade med lite tvätt innan jag landade i soffan. Framåt kvällen lagade jag midsommarmaten som vi egentligen skulle haft igår. Mumsade upp maten till filmen Valentine´s day. Lite jordgubbar på det också =)

Midsommarkransen...

...tillverkas.

Nu och då

Efter Finland har jobbet bara rullat på. Sommar Simskolan är i fullgång och idag styrde jag käk till alla ledare + personal. En uppgift som jag dammade av snabbt och smidigt. Samma uppgift hade jag för några år sen, när jag var betydligt försiktigare av mig. Kort sammanfattat, så hanterade jag uppgiften på ett helt annat sätt idag jämfört med då. Stolt över mig själv.

Belönade mig själv med en vända på stan, och köpte bh, halsband och örhängen. Tog mig hemåt. Lång skön dusch. Kirrade käk, tittade på play och började skriva på inlägget om Finland. Jag ska nog inte nämna hur lång tid det tog att skriva. Och då är inte ens allt med. Hade nog behövt en bok för det.

Brontén

Kategori: Dagbok

Standup kvällarna fortsätter. Ikväll bjöd jag med mig pappa, som fyllde år i måndags, på Hasse Brontén. Simon var också med. Det var riktigt bra. Skön känsla att åka hem med lite värk i käkarna efter att ha skrattat massa.

FINLAND!

Torsdag 13 juni
Ca 170 mil hade vi framför oss innan vi skulle vara framme i mammas födelseort. Vi kom till Nora. Då frågade lillebror W om vi inte var framme snart =P Han har humor. Pappa passade på att frågade oss om vi hade glömt något. Lillebror J tyckte det kanske var lite väl sent att fråga nu. Men tillslut kom vi fram till att det var ju pappa själv som hade glömt lite packning. Badbyxor och kalsonger. Haha. Ajdå. Mamma fick också syn på första loppiset, och vi andra klubbade igenom max 2 loppis på den här resan.

Under resan roade vi oss med att spela lite Othello, Hänga gubbe, rita Serie-gubbar, lyssna på musik, prata och jag läste Narnia.

I Gävle tog vi en mat- och kisspaus. Vi barn tog en kisspaus på McD medan mamma köpte kallingar till pappa m.m. Bröderna fick McD käk. Jag, mamma och pappa åt av matsäcken. Vi drog fram täcken/sovsäckar och mysfaktorn höjdes i bussen. Vi fortsatte med diverse bilaktiviteter.

Mysigt                                                                   Mammas biffar

Mamma började upplysa oss om älvarna vi passerade. Och när hon väl hade börjat, så körde hon all-in. Vi passerade en hel del, kan vi väl säga. Men värt att nämna är väl Högakustenbron över Ångermanälven.

Högakustenbron

Strax före Kramfors tog vi natten i vår buss. Mamma och pappa lutade bak sina säten i fram. J låg på sätena längst bak. Jag låg i mitten och W på golvet nedanför mig. M och P sov några timmar och sen vaknade jag lite lätt av att vi rullade vidare på vägarna. Jag, W och J fortsatte sova.

Fredag 14 juni
6.30 på morgonen var vi i Skellefteå. M och P hade köpt kaffe och vi letade efter en rastplats att äta frulle på. Kortleken åkte fram och jag W spelade lite Svälta Räv. Ett kort stopp i Piteå så pappa fick sova lite till. Sen blev det raka spåret till Torneå.

Trodde vi. Visade sig sen vara Haparanda. Där köpte bröderna glass på Big Smajl och vi passade på att ta en kisspaus. På toan hade de radio som löd "Mix Megapol 105.2(?) Norra Norrland". Helt plötsligt blev det mer verkligt var fasen vi höll hus. Norra Norrland. Mamma skulle också på toan på Big Smajl. Och självklart var hon tvungen att köpa något för att låna toaletten, så det blev en glass till mig, mamma pch pappa också.

Big Smajl

Brummade vidare över gränsen och skillnaden märktes direkt. Vår karta tog slut. Hade bara över Sverige och vi visste helt plötsligt inte vart vi skulle ta vägen. Hade inte kollat upp vägummerr innan. Vi vände tillbaka till svenska sidan för att köpa karta och tanka.

Gränsen                                                                Pappa tankar

Vid 14-tiden fick mamma telefonsamtal från hennes morbror Markko. En färja hade kommit in till Vasa och de undrade om vi hade kommit i land med den. Vi hade ju tänkt åka färja från början. Beslutade att göra ett stopp hos honom utanför Vasa innan vi åkte till campingen. Vi stannade strax efter samtalet nära en by som hette Ii =P för kiss + lunch. Ångrade oss ganska snabbt då myggen var på tok för många.

Blev ett senare stopp strax före Kokkola. Hittade ett hamburgehak, med bra toalett, myggbritt OCH loppis! Som dessutom var öppet. Mamma gjorde sin första beställning på finska. Hamburgare till W, J och pappa. Jag och mamma hoppade in på loppiset och åt sen av matsäcken. På radion fick vi in finska "radio rock". Den kanalen stängdes av ganska snart.

Kring 18-19 mötte vi Markko och Leena vid en mack och åkte hem till dem. Bjöds på hemmagjord pizza och lite fika. Stannade kvar och pratade en stund innan vi åkte vidare mot campingen och våra pytte-mini-gulliga-mysiga stugor.

Perfekt dunkhöjd i kylskåpet... =P

Jag och mamma tog en sväng på området innan vi bäddade in oss i stugan. Skulle kolla upp möjligheten att åka färja på hemvägen Åbo-Stockholm. Mamma slocknade innan jag ens hade lyft upp datorn i sängen =P Trötta var vi allihopa kan man säga.

Lördag 15 juni
Klockan 8-9 gick vi upp. Tog en fantastiskt skön dusch och gjorde oss i ordning. Drog iväg på sightseeing i mammas barndomstrakter.

Mammas hus

Vi åkte både till huset där mamma växte upp och till mammas mormor och morfars tomt. Även ett stopp vid ett minnesmärke över "slaget vid Napue". Mamma hade fått syn på ett loppis inne i byn, så vi åkte till Pop-pankki och hämtade ut lite euro. Det är ingen slump att det finska ordet vi alla lärde oss var Kirppis dvs loppis =P

Jag vid minnetsmärket                                                Mamma utanför Kirppis

Vi åkte också till gamla kyrkan som är byggd 1304. Den har målningar på väggarna från 1560. Jag och historiska byggnader och föremål.... Kunde nog stannat en hel dag.

Gamla kyrkan                                                        Väggmålningarna

Men det hade vi inte tid med. Det var dags att åka vidare till nya kyrkan, som var samlingsplatsen för själva kusinträffen. En super-duper-mega nervös mamma hade vi i bussen när vi svängde upp på parkeringen. Fler och fler släktingar dök upp, och kusinträffen började med en gemensam rundtur på kyrkogården till avlidna släktingarnas gravar.

Pytteliten grav som försvann mellan de andra.
Nästa så man trampade på den =/

Vi åkte vidare till huset vi skulle vara i. Middag och fika med massa mingel i mellan och även presentation av alla familjer. Avslutades med familjefotografering. Här drog några vidare, men vi tackade för oss. Hade planerat att åka förbi mammas farmor och farfars hus, där vi sov sist vi var i Finland, när jag var 3 år. Tyvärr är det någon utanför släkten som köpt stället och vi vågade inte åka in hela vägen =/

Då åkte vi till mammas gamla skola istället för att ta lite kort. Mamma berättade om sina minnen från skoltiden och vi började bearbeta alla intryck från kusinträffen.

Mammas skola

Bada

Hem till stugan och ett dopp i sjön. Mamma och jag satt sen utanför stugan och pratade om alla intryck och minnen som dök upp hos mamma. Bortåt 22-23 hoppade vi säng efter ett underhållande besök på dass =P

Söndag 16 juni
Avgång 7.00 från campingen. Fortsatte sova lite i bussen och blir väckt av pappa som ropar "Titta en älg med en kalv!" Ja. Jo. I trä! Förbannad var bara förnamnet. Hade pappa väckt mig för en satans trä-älg.... Men nej. Vi skulle göra ett litet stopp. Det var vid ett Roadhouse i Pedersöre med en riktigt fin konstgjord sjö. Dock skulle vi spara badet till havet.

Trä-älgar

Vi hittade en rejäl anläggning intill havet där det spelades någon fotbollsturnering, det fanns ett vattenland, camping, alltmöjligt... Riktigt fint, men det var en liten promenad ner till havet. Inte vad vi hade tänkt oss eller hade tid med.

Stoppet blev istället på en strand i Raahe där vi var helt själva. Mamma, jag och W tog oss ett dopp i (och jag måste erkänna) det lite kalla havet. Men som alltid - uppfriskande =)

Dopp i Bottenviken
Brunchdags. Mamma och jag hoppade in på ett "ABC" - mack, affär och restaurang i ett. Köpte lite matsäcksmat och mumsade i oss det vid närmsta rastplats. Vi och myggen. Åt snabbt, för det var det eller bli uppäten själv som gällde.

Finsk lördagskorv med finsk ost

15 svensktid och 16 finsktid, korsade vi gränsen och började leta efter ett matställe i Haparanda, men det såg dött ut. I Kalix hittade vi Frevisören camping. Superfin camping! Deras restaurang hade inte öppnat än för säsongen, men det blev ett stopp för ett till bad i Bottenviken, fast på svenska sidan. Jag och W hoppade i. Strax efter anslöt en liten familj med en pojke på 7 år som var ute och badade. Jag blev automatiskt barn- och badvakt. Pojken sökte kontakt med oss och så småningom vågade han fram. Frågade efter W´s namn, ålder och om han ville leka. W var dock redan påväg upp, så det blev ingen lek, men jag tar med mig sötungen Emil och hans mysiga kalixdialekt i minnet.

Frevisören camping

Varsin glass blev det också innan vi hoppade in i bussen och drog vidare in mot Kalix där vi hittade ett matställe. En rejäl köttbit var det jag ville ha efter all matsäcksmat.

Kött!

På kvällen blev det handlat på Coop Forum i Skellefteå och vi åt lite kvällsmat på parkeringen. Så kallad backluckemiddag. Vi hade även inhandlat lite gottgott till oss allihop som vi mumsade upp till våra bilaktiviteter. Utanför Skellefteå skymtade vi också två riktiga älgar. På radion fick vi in Rock Klassiker och vi fick njuta av riktigt bra rockmusik och inte den finska varianten av rock =P

Backluckemiddag                                                  Rock Klassiker <3

I Robertsfors, mellan Skellefteå och Umeå tog vi natten. Tröttheten började märkas på oss alla, så det var dags för lite sömn. Samma sovplatser. När pappa var nöjd, brummade han vidare.

Måndag 17 juni
Jag, W och J fortsatte sova tills ett stopp nånstans mellan Sundsvall och Hudiksvall. Kaffe, kisspaus och tandborstning. Fullen intogs strax utanför Sandviken. Då passade vi också på att omorganisera packningen så att det skulle gå snabbt att tömma bussen sen. Vid lunchtid var vi framme i Örebro hos Matte, Lina och Viggo. Bussen tömdes och städads ur. Pappa och Matte åkte och lämnade in bussen medan vi andra pratade om resan med Lina och lekte med Viggo. Att få hålla i brorsbarnet var ett fantastiskt avslut på en lång resa.

Sammanfattning: Cirka 340 mil på vägarna och en sjuhelsikes massa intryck.

340 mil

Betnér

Kategori: Dagbok

Riktigt seg har jag varit idag. Fram tills kvällen kom och jag fick dansa lite. Vi fortsatte med vår par-street och byggde på med 4 åttor. Men nu är det inge mer dans på en evighet. Dags att fixa gymkort alltså. Det får bli när jag kommer hem från Finland. Åker imorgon! Så galet. Och jag har inte packat. Får fixa imorgon.

Hursom, efter dansen blev det snabbt som ögat hem för en snabbdusch och snabbt iväg för att möta Nettz. Magnus Betnér på Kupolen. Livet känns bra underbart när man sitter med en cider i handen, bredvid bästa sällskapet och en läcker Betnér som underhåller.

Smulan och husse

Klockren bild!

Hahaha. Så här går det till när husse lämnar sängen. Dock är Smulan bara en, men hon tar upp sängen som om hon vore minst tre.

Narnia

Kategori: Dagbok

Änderna kröp in i sitt bo i buskarna så jag lyckades ta mig in igen och jobba sista stunden. Promenerade sen upp till banken och fixade euro till Finlands resan. (Åker ju på torsdag!) Köpte choklad med hem och satte mig direkt med del 2 av Narnia.

Så nu var den utläst... :-)

Änder

Kategori:

Gick ut på lite mellis och för att få frisk luft. Sekunder efter att jag satt mig, kommer dessa sötnosar simmandes.

Jag glömde totalt bort att jag skulle äta....

Lunchmöte

Sms från chefen:
Ja tack. Vi pratade bland annat om mitt besök på Simförbundet i Stockholm.
Promenerade ner till badhuset för eftermiddagsjobb. Datorn var sååå seg så jag höll på att bli galen. Lyckades iaf förbereda inför mötet med sommarens ledare.
Tog bussen hem och landade i soffan med en film på viaplay.

Halvarsnoren

Kategori: Dagbok

Jag hade flera funderingar på vad jag skulle hitta på igår. Städa och organisera lite hemma? Ta tag i fotosamlingen? Greja i trädgården? E-type på borggården? Gå en långpromenad? Det blev varken det ena eller det andra...

Utan det tredje. Älsklingen var iväg och åkte hoj i skogen. När han kom hem, kom han hem som Skogsmulle. "Vi ska ut och campa!" Eh? Nu? Jaha? Okej. Så vi började packa ihop tält, kläder, lilla grillen, lite mat och åkte till affären för att handla resten.

Iväg vi for på småvägarna mot Halvarsnoren. Slog upp tält, packade upp, drog igång en brasa och tog ett uppfriskade dopp. Värmde oss vid brasan och grillade korv till middag. Satt sen vid brasan, åt nötter, drack cider och tittade på när älskling lekte pyroman =) Han tillverkade även en egen fackla i sann Bear Grylls anda.

På morgonen började vi packa ihop lite smått. Drog igång en brasa för värmen och lilla grillen som vi la kycklingen på. Mumsade upp kycklingen och bara chillade vid brasan en stund innan vi packade ihop alltihop. Åkte hemåt, men tog ett stopp vid lilla stranden och doppade oss en gång till.

Spåkulan

Kategori: Dagbok

Det var länge sen jag var ute och dansade på krogen. Det är fan dags igen. Kikar in på nightshift och statt/harrys hemsidor. E-type spelar på borggården ikväll. Hjärnan började snurra direkt.

Jag tycker på riktigt att spåkulan är lite läskig ibland.....

Fina fredag

Kategori:

Jobb på fm. Drog sen upp till stan för att hinna se en liten skymt av studenterna. Det är kul att se de så glada. Och minnas tillbaka till sin egen.

Lämna bok på biblan och så var det bara några minuter kvar till älskling skulle sluta jobba. Så jag gick till hans jobb och väntade.

Vi åkte till Ica Maxi och handlade den goda kycklingen som finna där. Hem, äta, film och fixa sig i ordning. Åkte till keckle där det vankades grillat och umgänge med de fina <3

Nationaldagen

Kategori:

Riktigt kul var det på dansen igår. Vi har fått ett gäng steg som vi nu, två o två, skulle sätta ihop till par-street. Blev en utmaning att tänka i par och vända och vrida på stegen så att det skulle funka. Nästan så jag dansade vägen hem av endorfinkicken.

Idag var jag ledig eftersom det är Sveriges dag. Jag började firandet med att ta rejäl sovmorgon följt av lunch och film. Sen gav jag mig på att måla räcket.

Älskling har varit hurtig värre och målat träpanelen på "taket" och bytt plast till uteplatsen m.m. Så det var upp till mig att kirra räcket. Jo. Se hur det går när man har olika sätt att göra saker på. Men det gick bra. Han var t.o.m överdrivet imponerad över att jag ens hade börjat, och han började hjälpa till. Snart var vi klara. Då firade vi, eller iaf jag, med att spela nationalsången och sätta upp vår fina flagga.

Fortsatte fira nationaldagen genom att snabbt dra iväg och ta årets första dopp. Uppfriskande tycker jag. Men inget för badkrukor t.ex. sambon, som tog en evighet på sig innan han doppade sig.

Drog till Ica Maxi för att handla mat. Avslutade kvällen med grillat, vin, choklad och jordgubbar med grädde framför en film.

Rast

Kategori:

Tar lite rast nu. Turkiskyoghurt med hallon. Blå himmel. Bara fötter i gräset. Vindstilla. Blev sugen på att bada!

Eat, pray, love

"Having a child is like getting a tattoo on your face."

Bra film.

Smiley

Kategori: Dagbok

Helgen gick självklart alldeles för fort. Måndagar innebär eftermiddagsjobb. Så på förmiddagen kom mamma förbi. Vi pratade och googlade det kommande äventyret till Finland. Mammas hemland. En blandning av nervositet, spänning och glädje cirkulerade i mitt vardagsrum när vi satt framför datorn.

För en liten stund den kom ett sms. Hon har bokat stugor. Inte nog med det. Hon har även upptäckt smilies: