Börjes barnbarn

föralltid

Semester inlägg

Blir inte direkt något överflöd med inlägg på semestern. Dags för en liten återblick.
 
Fredag 5 juli var sista jobbdagen, och då var det avslutning på Sommar Simskolan. Lappar om hösten skulle fixas. Allt annat angående höstterminen skulle fixas. Men först på listan - pizza! Mat till 26 personer. Inga problem. Min specialitet. Ett fel blev det, men inte pga mig. Pizzagubben fixade det snabbt och smidigt åt mig. Vi är numera bästavänner. "Jag bjuder på dricka till tjejen" lät det nästa gång jag var där. Bästisar som sagt.
 
Fredagkväll var det fest hos Keckle. Grannen Nisse var med också. Bortåt 8 på morgonen landade jag i soffan. Keckle och Nisse skulle grilla dagen efter, så jag bjöd in mig själv. Slippa laga och äta mat själv =P Jag var iaf snäll och diskade undan all disk som tack. Sen gjorde jag nog inte mycket mer under lördagen. Jag tror jag jobbade lite hemma under söndagen, men det minns jag inte. Sen gjorde jag så lite som möjligt i några dagar.
 
To 10 juli åkte jag och älskling till Göteborg för två nätter där. Bodde på Opalen. Vi dumpade av packningen och tog oss direkt till Liseberg. En hel dag med massa åkande. Vi inledde lite enligt tradition med Lisebergsbanan och sen gav vi oss direkt på nya Helix. Lika bra och ställa sig i kön som antagligen bara skulle växa. Haha fy fan. Turen ska ta 2 minuter. Och därmed så skrek jag tydligen i 2 min i sträck =P Killen framför vände sig om direkt när vi stannat. Enligt Simon med en blick som ville kolla om jag fortfarande var vid liv. Haha =P Jaja. Andra åket skrek jag nog bara 1,5 min =P
 
När jag ändå var i gång så vågade jag mig på Uppswinget den här gången. Läääskigt. Skrek där med, men med vissa inslag av skratt. Vi njöt av gemenskapen i Kållerado. Blötte ner oss i Flumride. Snurrade runt i Virvelvinden och Jukebox. Var på höga höjder i Uppskjutet, Höjdskräcken och Lisebergshjulet. Och Balder är helt enkelt bäst. Vi käkade middag inne på området och avslutade med att leka av oss med de andra barnen i radiobilarna. Jag i Banditrock och han i polisbil. Varv på varv på varv på varv. Till stängning.
 
 
 
Dag två (11 juli) hade vi planerat in ett besök på Universeum. Första gången vi var där, så det blev en hel dag där med. Vattnets väg, akvarium, hajar, dödliga skönheter, nattdjur, regnskog, dinosaurier, rymden, grafen, naturens superkrafter, hjärnan och puls.
 
 
Efter Universeum tog vi oss ett dopp i hotellets bubbelpool. Mycket skönt efter två hela dagar med promenerande. Vi fräschade sen till oss och gick ut för att leta upp en restaurang. Blev samma som sist. Berzelius. Tog en trerätters. Toast skagen som förrätt, entrecôte som varmrätt och jordgubbar till efterrätt. Nom nom nom!
 
 
Dag tre (12 juli) begav vi oss hemåt och hade planerat att göra ett stopp nånstans vid havet och bada. Det blev dock bilkö så vi skippade havet och tog sikte på Vänern istället. Hittade till Vänersborg och Ursands resort & camping. Tog oss en dopp och halvsov sen på stranden. Åt Subway mackorna som vi hade haft med oss och tog oss en dopp igen. Sov/torkad på stranden och åkte sen hemåt.
 
Andra semesterveckan blev det dvala. Göra så lite som möjligt (planerat), sova länge (ej planerat. men behövdes) och vända på dygnet (ej planerat, kanske lite onödigt). Har typ vaknat/gått upp när Simon kommit hem från jobbet. Då har vi fixat käk och kollat på 1-2 avsnitt av Sherlock. Sen har det varit chill chill chill och sen sova.
 
I fredags (18 juli) var det dags att vakna ur dvalan och jag hängde med på fest hos Keckle. Nettan, Jani och Petri. Fick lyssna på lite finska mellan de två senare herrarna. Keckle, tyckte att det blev lite för mycket finska föreningen, som ensam renrasig svensk =P Slaggade på soffan vid 4-tiden kanske. Simon kom och hämtade mig vid lunch och vi fixade lite mat.
 
Älskling har (troligtvis) kollat på en hel del survivor-liknande program ett tag nu, så hans inre Bear Grylls har vaknat till liv och han tyckte att vi skulle åka och campa. Sagt och gjort. Vi slängde ihop lite packning och åkte iväg till paradiset - Halvarsnoren. Tälta, grilla och nakenbada. Mysigt är bara förnamnet. Jag är mäkta stolt över mina fina grillpinnar. Vi hade till och med lyckats fixa pinnbröd den här gången. Hur många år sen var inte det???? 
 
 
 
En natt sov vi där. Idag åkte vi hem. Hade blivit bjudna på lunchbuffé på Degernäs Herrgård av Simons mamma och Krister + alla barn. Riktigt gott. Hemåt igen. Min hurtbulle till karl klippte gräset och började fixa poolen (som vi fått pyttemicro hål i). Bakom poolen hittade han en padda. Alltså. En padda. Den hade tydligen bosatt sig där.
 
 
Det dröjde inte många minuter förrän Simon började hojta igen. Då hade han hittat en fågel som låg död i gräset där Smulan precis hade legat. Det råder delade meningar om det är verkligen är vår gamla lilla dam som fångat fågeln. Oavsett så har tydligen vår trädgård förvandlats till ett zoo över en natt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: