Börjes barnbarn

föralltid

Husbilssemester - Öland 1

Jag vaknade i vanlig ordning först och tidigt. Men då kom det lite regn och jag vaggades till sömns. Ligga i husbil/husvagn och lyssna på regnet är ju helt underbart! När jag vaknade igen satt jag mig och skrev lite dagbok. Insåg att det kommer att behövas. Väckte sen Simon. Det blev sent upp, så vi skippade frullen och drog vidare direkt. Ut till kusten, ner till Kalmar och över Ölandsbron.
 
Ölandsbron. Jag var såklart förste kartläsare under vår tripp.
 
Satte riktning söderut och stannade i Mörbylånga för att käka lunch. Hälleflundra på restaurang Kajutan. Helt okej, men kost-i-tonen servitris ger dock besöker lite minus. Gick ett varv i hamnen innan vi åkte vidare. Genom alla mysiga, söta radbyar och pytte små, söta, bedårande hus. Och inte att glömma, alla kyrkor och gravfält.
 
Kämpa uppför!
 
Stannade längst söderut och klättrade upp (41,6 m, 197 trappsteg) i Långe Jan. Utsikten! Vi strosade omkring längs havet och jag plockade med lite stenar =P Vi kikade även in i fågelspanhuset. Där fanns ett bo med en söt liten pippi i.
 
 
Vi fortsatte norrut. förbi alla radbyar, kyrkor och gravfält, för att komma till norra udden och Långe Erik. Nog för att Janne är högst i Sverige, men omgivningen/miljön/naturen runt Erik --> obeskrivligt vackert!
 
 
 
Där kunde jag stannat länge. Det tyckte Simon med. Planen var egentligen att vi skulle leta upp en camping alternativt ta oss ut till fastlandet, men med tanke på att klockan hade tickat på, det kurrade i magen, den vackra omgivningen och att det dessutom fanns möjlighet att parkera alldeles intill havet, så var det inte så mycket att diskutera. Vi bestämde oss för att övernatta där istället.
 
Bada! Det var nog lika lätt att rymma från Alcatraz som det var att ta sig ut i gavet, men ut skulle vi. Och det var värt det.
 
 
Sen blev det mat och mys i kvällssolen.
 
 
Vi blev tyvärr snuvade på solnedgången då solen gick i moln precis på slutet, men det var mysigt ändå trots att det blev lite kallt. Vi kröp då in i husbilen och kollade på Criminal Minds och somnade sen gott.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: