Börjes barnbarn

föralltid

Husbilssemester - Visingsö

Jag vaknade redan vid 5 på fredagsmorgonen (17/7). Det var lite väl, så jag somnade, men vaknade pigg strax efter 7. Jaja. Jag tog mig upp och tränade lite barndans till hösten. Sen väckte jag Simon. Vi käkade frulle och drog vidare. Stannade till i Linköping för att köpa lite grejer till husbilen.
 
Framme i Gränna så dumpade vi husbilen och tog med oss cyklarna över med färjan (vi åkte med Braheborg) till Visingsö.
 
 
Började med att kolla in Visingsborg.
 
 
Trampade sen norrut och spanade in gravfält, museum och Kumlabykyrka. Vi hade inga lösa cash för att klättra upp i kyrkan. Trevlig och roligt kyrkgubbe började prata med oss när vi vände i dörren och undrade om vi vände för att vi inte ville betala. Men så var icke fallet. Vi fick tips på var vi kunde hämta ut pengar, så vi vände söderut enligt hans rekommendation. Passade på att stanna vid restaurang Framnäs för lunch. Det kostade, men smakade därefter. Yum!
 
 
Tillbaks till kyrkan. Det var en smal gång, med en brant, gammal stentrappa de första stegen. Sen fortsatte det i trätrappor, men minst lika brant. Utsikten! Så värt 20 pix.
 
 
Vi tog oss söderut igen och valde västra sidan för att bara plöjda på med cyklarna. Otroligt vackert. På sydspetsen gjorde vi stopp vid Näs slottsruin.
 
 
Vi, eller iallafall jag, hade tänkt ta ett dopp, men det hade började mulna på och badbryggan höll på att renoveras, så det blev tyvärr inget bad. Vi vänder norrut och spanade in sverkereken, hällkista, rysskyrkogården, kungseken och fler gravfält. Vi blev också vittnen till roadkill. En dumsöt hare fick för sig att rusa mitt ut i vägen. Det var ju ondöigt. Den dog direkt iallafall så den slapp lida.
 
Vi tog färjan tillbaks till Gränna och jag köpte en polkagris bara-för-att innan vi drog ut på vägarna igen. Ner till Jönköping och sen österut. Planen var Västervik, men den enda McD som fanns på vägen låg i Vetlanda, så det blev riktning Oskarshamn. Stannade vid en rastplats (Rosenfors? Osäker på vad den hette. Den var nära Emån, men inte så pass nära att vi såg ån.)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: