Börjes barnbarn

föralltid

Julhelg

Klä julgran: Dagen före julafton samlas vi traditionsenligt hos m&p för att klä granen. Jag mötte upp mamma och småsyskonen på stan för att inhandla julklappar och mat. Pappa plockade upp oss när han kom hem från jobbet. Hemma hos m&p laddade vi upp för käk. Sen blev det glögg och klä granen.

Julafton: Julafton börjar hemma hos m&p med julfrukost. Godaste frukosten på hela året. Och alla syskon samlade. Efter frukosten delade vi ut julklapparna som låg under granen. I år lottade vi inte, utan vi syskon gick ihop till en klapp till mamma och pappa. Det var det absolut roligaste att se nära mamma och pappa skulle öppna sina klappar. De blev verkligen glada =D

Efter klappöppningen blev det lite chill hemma innan vi åkte hem till farmor. Där blev det julmat och Kalle Anka - enligt tradition. Lite klapputdelning också förstås. Sen blev det en tur hem till Simons pappa. Skulle haka på de när de skulle skjutsa hem farmor Dagny till grannkommun och vidare till Simons mamma. Hos Simons mamma blev det julgröt och lite mer julklappsutdelning.

Slutligen landade vi hemma i vårt hus och sista klapputdelningen mellan mig och älskling. Hade gått och väntat hela dagen på det! Vi hade båda varit lite sådär finurligt kluriga och hemlighetsfulla. Älskling fick biljetter till Queen musikalen - We will rock you. Det blir en helg i Stockholm i januari. Av älskling blev det datorn =D Precis vad jag behövde. Min gamla sjöng definitivt på sista versen, och jag har varit på gång om att köpa ny dator i evigheter. Typ.

Juldagen: Mammas hyfsat nya mattradition innebär mat både juldagen och annandagen. Jag och älskling blev dock inbjudna på julmatsrester till lunch hos C-G och Elaine. Så vi började där. Trevligt att ses eftersom jag inte hann med att träffa dem på julafton. Efter maten så spelade vi ett julklappsspel. Qube - All sång på Skansen. Vet inte om det hade särskilt mycket med programmet att göra, men roligt var det =) Pest och pina att försöka vissla/nynna till Cotton Eyed Joe, så att någon ska kunna gissa! Haha. Stort tack till Elaine som kunde tolka min gestaltning =P

Efter besöket där åkte vi hem till m&p där det vankades kalkon. Yummie! Mätt och belåten var man ju sen vill jag lova. Mätt iallafall. Man kan också räkna ut att det blev väldigt lugnt efteråt. Jag satt med lite sudoku och årets pussel. Det var något år som det började komma 1000-bitar pussel i familjeklappen. Jag la sista bitarna på förra årets typ i.. dagen före jul tror jag =P Perfekt liksom. Tog bara ett år. Får se om jag kan slå det. Jag ligger bra till iallafall.

Annandagen: Mammas mattradition fortsätter. Och annandagen bjus det på revensspjäll. Jag minns att de var riktigt goda förra året, men efter revensspjällen jag fick hos Dan och Kristin under PIP... Det är svårslaget. Men mamma kan ju inte vara sämre. Käre värld vilka goda revensspjäll! Simon talade bestämt om för mamma att hon skulle se till att lära mig att göra sådär. Gott betyg alltså. Mamma blev glad över smickret. Det var liksom inte frågan om att äta för att bli mätt. Well, jag tror ni förstår hur gott det var när mammas revensspjäll fick så här många rader =P

En underbar julhelg har jag haft!

Bilder kommer senare när jag hämtat ifrån mammas kamera.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: