Börjes barnbarn

föralltid

Hemma från Sälen

Fredag: Kom hem från Sälen redan i fredags, men det har inte blivit mycket tid framför datorn. Älsklingen fick för sig att han ville åka inlines direkt när vi kom hem, och så blev det också. Vi åkte från lägenheten hem till honom, åt lite toast och tiggde sen skjuts hem. Fick följa med hem till huset där vi fick lite käk. Kvällen innebar filmtittande. Hade gjort världens fynd på loppisen som var nere i källarn. En film för 10 kronor. Hallelujah.

Lördag: Frukost på McD eftersom det inte finns mycket ätbart hemma. Vi smet från lägenheten ner till garaget för att tvätta och städa ur bilen, samt smita från alla påskkärringar och gubbar. Jag hade ju inget godis hemma att bjussa på! Därefter krockade påskmiddagen. Klockan 2 hos farmor och 3 hos simons morsa, så vi firade på varsitt håll med kalas mat. När jag var klar hos farmor joinade jag simon hos hans morsa, bara för att liksom... Avslutade med en film.

Sälen: Åkte upp på lördagen efter att Simon skrivit Högskoleprovet. Traditionsenligt blev det tacos när vi kom fram. Gav oss ut i backarna på söndagen. Köpte liftkort för 5 dagar. Söndag till torsdag. Jag fick glida lite på bananskal då jag fick låna skidor och stafflar (stavar) av familjen, så jag behövde bara hyra pjäxor och hjälm, vilket innebar att det blev mycket billigare för mig. Tackar och bockar!

Veckan har varit helt underbar. Älskligen och jag har lyckats hålla sams hela veckan. Jag har lärt mig åka slalom, på riktigt! Förr så plogade jag mig till 99% ner för backarna. (Den sista procenten åkte jag störtlopp) Men nu åker jag som sagt riktig slalom. Iallafall i alla lätta backar i form av barnbackarna. Hittade en kanon backe som jag tog patent på, där jag kunde öva högersvängarna och förbättra min slalomåkning i lite brantare backar. Hittade även "barnens offpist område" där jag kunde brassa på lite.

Veckans skräcksenario var när jag och älsklingen skulle snedda över backarna via, det vi trodde var, en slinga. Ack så fel vi hade! Vi åkte jätte fel och jag var tvungen att ta mig ner för en ruggigt brant backe. Eftersom jag ändå hade tagit mig ner för den, så kunde jag ju lika gärna ta mig ner för ett ungefär lika brant snowboard-land, tyckte Simon. Jag vet inte riktigt vart den vettiga delen av min hjänkapacitet hade tagit vägen.... jag bara åkte ner helt enkelt.

Vädret har varit helt okej. Det var en dag som det blåste lite för mycket. Det blåste dock inte kallt. Sista dagen färemot så blåste det lite kyligare och backarna var inte alltför bra, men jag var nöjd ändå, eftersom jag och Simon tog det chill i backarna på tumanhand samt fikade uppe på Toppstugan. Backarna har varit dugliga. Lite för isiga ibland för min del, men det var bara att gilla läget. Lite för slaskigt har det varit på vissa ställen, t.ex under tunneln som leder till transportliftarna. Där genomförde jag ytterligare en god gärning - En äldre man hade ramlat där och såg ut att inte komma upp. Jag var bara tvungen att stanna för att fråga om han behövde hjälp. Svinigt att bara åka förbi! Anyway, han hade ramlat, satt ena handen rakt i en av de djupa vattenpölarna samt fick inte av sig sina längdskidor. Jag kunde inte hjälpa till mer än att försöka hålla spjärn mot hans skidor, så han kunde trycka av sig skidorna.

Veckan i Sälen:
Humör:
 Nykär och super glad 
Klädsel: Underställ, jacka, termosar, vantar, mössa och pjäxor 
Frisyr: Möss-frisyr växlat med nytvättat ruffs 
Dryck: Sälen vatten 
Mat: Massa gott 
Träning: 5 svettiga dagar i backen 
Väder: Soligt, molingt, lite blåsigt, isiga backar och ibland för mjuka backar 
Låt: Kurt Olssons skiva! 
Pryl: Pjäxorna 
Toppen: Jag kan åka riktig slalom! 
Botten: De isiga backarna 
Vill ha: Egen skidutrustning

Kommentarer


Kommentera inlägget här: