Börjes barnbarn

föralltid

Barn och stress

Plugg plugg plugg. Nu är jag inne på sista boken - Barn och stress av Ylva Ellneby. Halva kvar. Det ser bra ut just nu. Kommer nog känna mig stolt över den här uppgiften. Om jag hinner göra klart i tid och slipper stressen. I boken finns en intervju med barn, om stress. Jag kan ju säga att man får lite bra tips... =P

Vet du vad stress betyder?
- Eh, ja anär man har bråttom å måste springa...

Vad tycker du om stress?
- Jag tycker inte om det så mycket... Det känns lite äckligt då.
- Jag tänker att jag ska stanna hemma isället för å gå på simskola och dagis.

Får du göra det då?
- Jaa, när jag säger att jag har ont i magen

Varför är det så bråttom?
- Eh, jag tror att det för att man har nåt jätteviktigt.

Vilka tycker du stressar mest? Barn eller vuxna?
- Vuxna

Varför?
- För att doms jobb, det är jättebra, för då kan vi få mer veckopeng, och om doms jobb stängs... en gång när jag var sjuk i många veckor, då kunde inte mamma jobba, då fick hon vara hemma och det var jobbigt för henne.

Vad tänkte du då?
- Jag tänkte att jag borde va frisk just idag.
- Dessutom där det är bråttom, då skriker alla... Det är hela tiden aldrig tyst i nåt hus eller rum.

Kan det vara stressigt på dagis ibland?
- Ja, när alla skriker och så. Då blir jag trött och arg. Då tänker jag sticka till ett annat ställe där jag får lite lugn och ro.
- Det går ofta bilar utanför staketet, det är jobb-bilar som tar bort hela lass där det är skrot i.

Vad tycker du om dem?
- Inte bra, dom bullrar hela tiden.

Hur du nått råd att ge till dem som stressar mycket för att få det lugnt?
- Ja, då är det bara att göra det innan man ska göra det. Att klä på sig och gå iväg innan man ska det.

Så det inte blir bråttom?
- Ja, för då är det liksom lite lugnt. Då kan man gå... lite sakta... i god tid.

Kommentarer

  • SysterYster säger:

    Mmmm, de är bra smarta de små liven!



    Kram.

    2009-10-08 | 15:39:55
  • Bim HD säger:

    De är som sagt var rätt smarta - har även lösningar på allt... Och de kan tom förklara det fullt förståeligt på få ord - säg en vuxen som klarar det :P

    Må så grankott...

    2009-10-08 | 17:10:52
    Bloggadress: http://sjoebacka.se/wordpress

Kommentera inlägget här: