Börjes barnbarn

föralltid

Läs-tekniken

God morgon. Har en del att göra nu innan vi åker till Sälen sen när älsklingen slutat. Så det är bara att ligga i.

Sen var det någon Sara som frågade om tekniken som jag har försökt börja använda =P Det är inget märkvärdigt egentligen. När jag läser litteratur så antecknar jag väldigt mycket. Sjukt mycket egentligen och ofta skriver jag av det som står i boken, för att jag tycker det är så bra formulerat. Det förstör flytet i min läsning, speciellt nu när jag läser rapporter som är galet tröga och seg-lästa. Dessutom tar det en hel del tid. Såå, jag försöker läsa lite längre bitar och sen sammanfatta med egna ord. T.ex. läsa ett kapitel och sen försöka skriver ner det som var viktigt i kaptilet med egna ord. Oftast blir det bra mycket kortare, man förstår anteckningarna bättre och jäklar vad fort det går med läsningen i jämförelse =P

Som sagt, inget märkvärdigt. Det är säkert många andra som gör så här redan, men jag lär mig bäst genom skriva/anteckna, så då blir det lätt att jag fastnar i alldeles för mycket skrivande och det tar alldeles för lång tid att läsa igenom litteraturen då.

Kommentarer

  • Sara säger:

    Aha! Tack så mycket för ditt tips!

    Trevlig resa till sälen =)

    2010-01-31 | 18:15:49
  • SysterYster säger:

    En mycket bra teknik som fick mig genom alla år av studier! Fast studietekniken är lika individuell som allt annat. Bra att få nys om den i alla fall om man vill testa något nytt när det gamla inte fungerar något vidare.



    Kram.

    2010-02-02 | 16:30:10

Kommentera inlägget här: